Cele programu
Spójność terytorialna obejmowała odpowiedni dostęp dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych do podstawowych usług, bez względu na terytorium, do którego przynależeli. Integracja implikowała usunięcie barier ograniczających swobody ruch w rozumieniu fizycznym, prawnym, społecznym, gospodarczym, a także informacyjnym.
Konkurencyjność w tym programie obejmowała czynniki „miękkie”, pozytywnie wpływające na działalność gospodarczą (jakość życia, zrównoważony rozwój, równouprawnienie płci itd.), a także na osiągnięcie dobrobytu gospodarczego oraz wysokiej jakości życia.
Cele cząstkowe przyczyniające się do realizacji celu głównego to:
- Podnoszenie konkurencyjności obszaru Europy Środkowej poprzez wzmacnianie struktur innowacyjności i dostępności.
- Poprawa równomiernego i zrównoważonego terytorialnego rozwoju poprzez podniesienie jakości środowiska oraz rozwój atrakcyjnych miast i regionów w obszarze Europy Środkowej.
Zasięg terytorialny programu
Obszar współpracy obejmuje terytorium bądź części terytorium ośmiu państw członkowskich UE oraz przygraniczny obszar zachodniej Ukrainy, w szczególności:
- Austrię,
- Czechy,
- Niemcy, w tym: Badenię-Wirtembergię, Bawarię, Berlin, Brandenburgię, Meklemburgię-Pomorze Przednie, Saksonię, Saksonię-Anhalt, Turyngię,
- Węgry,
- Włochy, w tym: Piemont, Valle d'Aosta, Ligurię, Lombardię, Provincia Autonoma Bolzano/Bozen, Provincia Autonoma Trento, Veneto, Friuli-Wenecja Julijska, Emilia-Romagna,
- Polskę,
- Słowację,
- Słowenię,
- Ukrainę w tym: Wołyń, Lwów, Iwano-Frankowsk, obwód Zakarpacki i Czerniowiecki.
Priorytety i obszary interwencji
Priorytet 1 – Wspieranie innowacyjności na obszarze Europy Środkowej
Służył poprawie ramowych warunków dla innowacji oraz tworzył możliwości transferu innowacji i jej zastosowania, co w konsekwencji miało przyczynić się do rozwoju wiedzy.
Obszary Interwencji priorytetu:
P1.1 Poprawa ramowych warunków dla innowacji,
P1.2 Tworzenie możliwości dla rozprzestrzeniania i stosowania innowacji,
P1.3 Wspieranie rozwoju wiedzy.
Podstawowymi grupami docelowymi byli wszyscy krajowi, regionalni oraz lokalni decydenci oraz instytucje działające w dziedzinach: edukacji, badań, transferu wiedzy, technologii, rynku pracy, rozwoju regionalnego, takie jak: uniwersytety, lokalne i regionalne organy władzy, agencje rozwoju regionalnego, izby handlowe, uniwersytety, instytucje szkolnictwa wyższego, instytuty i inne placówki badawcze, stowarzyszenia, instytucje zajmujące się transferem technologii, ośrodki B+RT, regionalne międzynarodowe centra doskonałości B+RT, inkubatory przedsiębiorczości, ośrodki edukacyjno-szkoleniowe, usługi w zakresie rynku pracy, partnerzy społeczni, stowarzyszenia pracodawców, związki zawodowe, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz wszelkie grupy społeczne i ich przedstawiciele działający w danym Obszarze Interwencji.
Priorytet 2 – Poprawa zewnętrznej i wewnętrznej dostępności obszaru Europy Środkowej
Służył ulepszeniu współdziałania systemów transportu w obszarze współpracy. Wspierał współpracę w ramach kompleksowej logistyki we wszystkich stosownych obszarach.
Obszary Interwencji priorytetu:
P2.1 Poprawa wewnętrznych połączeń w obszarze Europy Środkowej,
P2.2 Rozwój współpracy w dziedzinie multimodalnej logistyki,
P2.3 Promowanie mobilności bezpiecznej i zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju,
P2.4 Technologie informatyczno-komunikacyjne i rozwiązania alternatywne dla zwiększenia dostępu.
Podstawowymi grupami docelowymi byli wszyscy krajowi, regionalni i lokalni decydenci oraz instytucje działające w dziedzinach transportu, logistyki, bezpieczeństwa w transporcie, ICT, takie jak władze krajowe, regionalne i lokalne, stowarzyszenia transportu publicznego, firmy transportowe, dostawcy infrastruktury, centra logistyczne, platformy logistyczne, instytuty badań stosowanych z zakresu transportu i mobilności, stowarzyszenia regionalne, związki transportowe, grupy interesu oraz wszelkie inne grupy obywateli i ich przedstawiciele.
Priorytet 3 – Odpowiedzialne korzystanie ze środowiska
Kształtował wysoką jakość środowiska poprzez zarządzanie naturalnymi zasobami oraz dziedzictwem, poprzez redukcję zagrożeń oraz negatywnych, potencjalnych skutków żywiołów bądź działalności człowieka. Priorytet ten wspierał wykorzystanie źródeł energii odnawialnej oraz wzrost efektywności energetycznej na przestrzeni obszaru współpracy.
Obszary Interwencji priorytetu:
P3.1 Rozwój wysokiej jakości środowiska poprzez zarządzanie zasobami naturalnymi i dziedzictwem oraz ich ochroną.
P3.2 Redukcja ryzyka oraz skutków zagrożeń naturalnych i wywołanych działalnością człowieka
P3.3 Wspieranie wykorzystywania źródeł energii odnawialnej i zwiększania efektywności energetycznej.
P3.4 Wspieranie ekologicznych, przyjaznych środowisku technologii i działań.
Podstawowymi grupami docelowymi byli wszyscy krajowi, regionalni, lokalni decydenci oraz instytucje działające w obszarze środowiska, zarządzania zasobami naturalnymi, gospodarki wodnej, zarządzania zagrożeniami środowiskowymi, efektywności energetycznej takie jak: władze lokalne i regionalne, środowiskowe grupy interesu, stowarzyszenia środowiskowe, instytuty stosowanych badań środowiskowych, stowarzyszenia, dostawcy energii, jak i wszystkie grupy obywateli i ich przedstawiciele działający w danym Obszarze Interwencji.
Priorytet 4 – Poprawa konkurencyjności oraz atrakcyjności miast i regionów
Promował policentryczne struktury zaludnienia oraz koncentrował się na skutkach zmian demograficznych i społecznych w rozwoju miejskim i regionalnym. Wykorzystanie zasobów kultury miało przyczynić się do uatrakcyjnienia miast i regionów.
Obszary Interwencji priorytetu:
P4.1 Rozwój policentrycznych struktur osadniczych oraz współpracy terytorialnej,
P4.2 Uwzględnienie terytorialnych skutków zmian demograficzno-społecznych w rozwoju miast i regionów,
P4.3 Wykorzystanie zasobów kulturowych dla uatrakcyjnienia miast i regionów.
Podstawowymi grupami docelowymi byli wszyscy krajowi, regionalni lokalni decydenci oraz instytucje działające w dziedzinach rozwoju miejskiego i regionalnego, transportu, mieszkalnictwa, kultury, turystyki, jak: władze lokalne i regionalne, instytucje planistyczne i badań stosowanych, agencje rozwoju, regionalne agencje innowacyjności, grupy interesu, operatorzy transportu publicznego, spółdzielnie mieszkaniowe i korporacje mieszkaniowe, grupy inicjatyw kulturalnych, instytucje działające w sektorze ochrony zdrowia, organizacje ponadnarodowe działające w obszarze kultury, jak i wszystkie grupy obywateli, których dotyczą Obszary Interwencji tego priorytetu.
Budżet programu
Udział EFRR w Programie wynosił 246 011 074 euro. Całkowity budżet Programu to 298 295 837 euro.
Wysokość dofinansowania
Partnerzy pochodzący z Czech, Węgier, Polski, Słowacji i Słowenii mogli uzyskać dofinansowanie kosztów kwalifikowalnych projektu do 85 proc. Z kolei wysokość dofinansowania dla wnioskodawców pochodzących z Austrii, Niemiec, Włoch wynosi 75 proc.
Dostępne środki zaangażowano w realizację projektów wybranych w zakończonych naborach.